Cosmetica zijn producten voor de persoonlijke verzorging. Veel mensen denken direct aan make-up en parfum; cosmetica zijn echter niet alleen luxe-artikelen. Tandpasta, scheerschuim, shampoo en deodorant zijn ook cosmetica en onmisbaar voor onze dagelijkse verzorging.
Functies cosmetica
Ons lichaam (haar, huid, lippen, tanden en kiezen en de mondslijmvliezen en uitwendige geslachtsorganen) wordt door cosmetica:
- gereinigd
- geparfumeerd
- verfraaid
- gecorrigeerd (lichaamsgeuren)
- beschermd
- in goede staat gehouden
Ingrediënten
Een cosmeticaproduct is een mengsel van verschillende ingrediënten dat met zorg wordt samengesteld. Vaak gaat hieraan jaren van research vooraf. Bij de ontwikkeling staat voor de fabrikant altijd de veiligheid voor mens en milieu voorop.
Productgroepen
Cosmeticaproducten zijn te verdelen naar de volgende productgroepen: Bad- en doucheproducten, decoratieve cosmetica (make-up), deodoranten, geuren, haarverzorging, huidverzorging, kindercosmetica, mondverzorging, scheerproducten, zeep en zonnecosmetica.
Gebruik en marketing
Het gebruik van cosmetica neemt nog steeds toe. Door de groeiende vraag van de consument, is een grote diversiteit aan producten ontstaan. Fabrikanten worden steeds creatiever en innovatiever om op deze behoefte in te spelen.
Verkoop
U kunt cosmetica in Nederland kopen in de drogisterij, parfumerie, supermarkt, warenhuizen en budgetstores. Maar ook bij de apotheek, schoonheidsspecialist en kapper zijn producten voor de dagelijkse verzorging verkrijgbaar of worden ze toegepast- dit zijn vaak producten voor professioneel gebruik. In toenemende mate wordt cosmetica ook online gekocht.
Wetgeving
Het op de markt brengen van cosmetica is aan strikte regels gebonden. Sinds 1977 zijn dierproeven voor cosmetica in Nederland verboden volgens de Wet op de dierproeven. De eisen waaraan cosmeticaproducten en ingrediënten moeten voldoen, zijn wettelijk vastgelegd in de Europese Cosmetica Richtlijn.
In Nederland is de Europese Cosmetica Richtlijn door middel van het Cosmeticabesluit (Warenwet) 1979 (Staatsblad 256, 1980) in de wet geïmplementeerd. Het Cosmeticabesluit werd aangepast nadat de EU-Richtlijn is gewijzigd. Het Cosmeticabesluit volgt daarbij de Richtlijn nauwkeurig op.
Op 22 december 2009 is de Cosmeticaverordening gepubliceerd. Deze nieuwe wetgeving vervangt de Cosmetica Richtlijn en is vanaf 11 juli 2013 van toepassing. Deze wetgeving bevat onder meer nieuwe eisen voor de veiligheidsbeoordeling en het gebruik van nanotechnologie in cosmetica.
De wettelijke definitie van cosmetica luidt:
‘’Alle stoffen en preparaten die bestemd zijn om in aanraking te worden gebracht met de verschillende delen van het menselijk lichaamsoppervlak (opperhuid, beharing, haar, nagels, lippen en uitwendige geslachtsorganen) of met de tanden en kiezen en de mondslijmvliezen, met het uitsluitende of hoofdzakelijke oogmerk deze te reinigen, te parfumeren, het uiterlijk ervan te wijzigen of lichaamsgeuren te corrigeren of voornoemde lichaamsdelen te beschermen of in goede staat te houden.” (Artikel 1)
Alle gebruikte ingrediënten moeten met zogenoemde INCI-namen in de ingrediëntendeclaratie worden vermeld. Elders op het etiket of op de verpakking van een product mogen de ingrediënten met andere namen of in andere talen worden vermeld.